Inom agila utvecklingsmetoder är vi vana att arbeta i iterationer som är ett par dagar upp till några veckor, beroende på situation och metod. Det är bra ut flera synvinklar; efter varje iteration har vi förhoppningsvis en ny version (prototyp) som vi kan klämma på, det är en bra tidpunkt för feedback och det ger tydliga delmål.
Jag tittade på ett TED-talk (ständigt detta TED) med Alain de Botton: Atheism 2.0, där han pratar om vad det finns för mekanismer i religion som är bra och som han tycker att vi kan använda även om vi inte tror på gud. Bland annat pratar han om att man i religioner nöter in värderingar och kultur genom repetition och ständiga påminnelser. Man ber tex böner flera gånger om dagen och man har kalendrar där högtider firas vid specifika tider på året. Högtiderna blir så att säga naturliga punkter där man påminns om en värdering eller ett förhållningssätt. I den sekulära världen däremot tror vi att det räcker met att vi stöter på en bra idé och så är det bra med det. Ska man vara helt ärlig är det kanske inte helt otroligt att vi under livet glömmer bort en del av de bra idéer som vi hört om.
Jag började fundera över om det här är något man skulle kunna införa på ett företag? Många företag har nog en mer eller mindre uttalad årscykel som de följer med olika faser av praktisk natur; lönerevision, budgetarbete osv, men vad skulle hända om man tog det ett steg längre och planerade in ”högtider” med syftet att repetera värderingar och ge feedback? Jag vet inte riktigt hur sådana ”högtider” skulle se ut men jag tycker tanken är lockande. Vi skulle få en större helhet där det dagliga arbetet och iterationerna passar in på ett naturligt sätt. Det skulle också ge en mer cyklisk bild av tiden vilket förmodligen stämmer bättre överens med hur människan uppfattade tid innan vi uppfan klockan (tänk dag, år, födas-leva-dö, allt repeteras cykliskt).
Intressant idé med ”företagshögtider”, jag gillar verkligen tanken. Det här är ju användbart på flera nivåer; företaget som helhet har ju antagligen vissa värderingar som man vill att alla medarbetare delar och arbetar efter. Mer operativt finns det ju säkert vissa värderingar och principer som är intressanta mer för en viss delgrupp, saker som påverkar deras dagliga arbete, som kan höja kvaliteten på det som levereras.
Många företag har ju någon form av intern kompetensutvecklingsaktivitet, och man skulle ju kunna tänka sig att använda den mekanismen och där schemalägga aktiveter på ett sätt så att viktiga och intressanta saker kommer tillbaks.
Att sedan namnet på den första omedelbara kandidaten är ”Testens tid” kanske inte nödvändigtvis är bra…
Skämt åsido, detta tål att funderas på…