Produktägare är en ledarroll

Ett ganska vanligt problem som jag sett i företag som försöker införa scrum är att det saknas tydliga mål för utvecklingsteamet. Teamet är experter på att omvandla en story till funktionalitet men de behöver förstå vad målet är, var de ska. Det är svårt (eller omöjligt?) att få en grupp utan gemensamt mål att röra sig i rätt riktning och lösa sina uppgifter. Målen sätts av produktägaren och det främsta verktyget är bra stories.

Som produktägare är det superviktigt att göra en bra sprintplanering, det är ditt gyllene tillfälle att sätta mål, motivera och engagera. Dålig sprintplanering ==> stor risk att sprinten går dåligt. Ett riktigt bra team kan möjligen hjälpa upp situationen en del men som produktägare har du ett stort ansvar. Om du är en produktägare som kommer inglidande på sprintplaneringen med andan i halsen och har med dig en packe risiga stories från en halvdålig backlog ska nog fundera över om det inte går att göra på ett bättre sätt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>